Business Transformation – Någonting större än enbart Digital Transformation

För ett år sedan kom jag in i ett av Sveriges största bolag från att ha varit entreprenör och drivit småbolag de senaste 8 åren. Jag måste villigt erkänna att jag har haft en liten identitetskris under det här året. Vem är jag om det inte är jag som är VD, om det inte är mitt namn på pressreleaserna och om jag är en prick mitt i pyramiden när man zoomar ut i den stora organisationskartan? Det kan låta ego-centrerat men att gå från ett litet bolag eller en startup är precis som när världens bästa atleter kliver av sina karriärer, det måste bli början på något annat annars kraschar man.

Det har tagit ett tag för mig att hitta formen och “the greater good” i min roll i storbolaget men nu är planen rätt klar och jag kommer börja dela med mig av den här.

Men innan blottar min plan helt ska jag ge lite bakgrund.

Brist på tid och pengar – att leva som en entreprenör

Storbolag har en enorm lyx i att inte behöva tänka på kassaflödet och sin överlevnad på samma sätt som en startup. När jag gick från Kinnevik till en startup för ett antal år sedan blev verkligheten rätt brutal. Vi pratade om att ha dåligt med tid och pengar inom Kinnevik men i startupen satt vi den 15:e varje månad och funderade på vad vi kunde sälja för att betala lönerna om 10 dagar, den 20:e satt vi och krängde våra inventarier på telefon. Då har man kort om tid och pengar.

Förutom lärdomen om hur blödande magsår uppstår lär man sig också vikten av fokus i en sån verksamhet. Utan fokus hade 20 personer fått gå hem den 25:e. Fokus gav kreativitet, lösningsorientering, lärde oss att bända på regler och lärde oss framför allt att: Allt är förhandlingsbart!

Bara för att det fanns en faktura betydde det inte att den nödvändigtvis måste betalas i tid. Det är alltid förhandlingsbart om du kan ge en uppsida på något annat. Vissa kallar det hustling, vissa kallar det uppfinningsrikedom och andra kallar det fräckt.

Vi kallade det “lyft på luren och ställ frågan”.

Bristen på tid och pengar lärde oss också tre väldigt grundläggande saker som jag har tagit med mig och jag ser att de här lärdomarna  är precis lika viktiga för alla stora bolag som nu ska anpassa sig till en verklighet som är på kundernas villkor.
Min tre lärdomar är:

1. Var snabb

Som ett kämpande litet bolag har du fördelen av att kunna vara snabb. Du har ingen ryggsäck med gamla system, produkter och avtal som du måste ta hänsyn till. Det är också den viktigaste ingrediensen till att överleva som startup. Du måste vara snabb på att testa, snabb på att lägga ner, snabb på att prioritera, snabb på att “hitta pengarna”, snabb på att svälja din stolthet och framför allt vara snabb kunna ändra hela din verksamhet när det krävs. Den förmågan gör att du kan anpassa dig efter din omvärld, dina kunder och var du ska hitta nästa intäkter.
Den här förmågan är den största utmaningen för stora bolag som nu ger sig in i digitalisering eller Digital Transformation (för att använda ett floskel-ord). Det stora problemet är inte insikten kring VAD bolaget behöver kunna utan HUR man ska åstadkomma det. Uppgiften som många bolag tar på sig liknar att bygga om en Boeing 747 under flygning. Men det behöver inte vara så svårt. Stora bolag har stora tillgångar som man ska nyttja och jag kommer tillbaka till HURet när jag fördjupar mig i det här ämnet.

2. Var tight

Den största frågan vi ställde oss i startup-bolaget var “hur kan vi skala upp det här till helt galna nivåer utan att anställa en enda person”? Den frågan var många gånger vår räddning. Den tvingade oss att bygga superenkla, vattentäta processer som kunde automatiseras. För att komma dit var vi tvungna att standardisera och klippa bort allt lull-lull till dess att det inte gick längre. Då tog vi bort en bit till och kollade om det fungerade ändå.

Balansen var hela tiden att få upp produktionshastigheten utan att det påverkade kundupplevelsen. Det vi fann var att kundupplevelsen bara ökade för varje gång vi förenklade besluten och tog bort steg i processen för våra kunder. Ett exempel var när vi plockade ner informationsinsamlingen inför leverans till våra kunder från 100 punkter till 7. Kunderna älskade att vi bestämde de andra 93 åt dem så de slapp. Vi automatiserade skiten ur de sistnämnda 93 så att ett litet websystem, byggt för några tusenlappar, kunde göra allt det där åt oss.

Stora bolag har haft lyxen att kunna kasta fler människor på sina processer vilket har skapat ett stort behov av process-specialister. Processerna är i sig görs så komplicerade att det behövs en specialist för att förstå dem. Därför fallerar det ofta för de som ska följa processen för att de inte vet hur de ska göra.
Det svåraste man kan göra är att göra något enkelt. Det var där vi hade vår styrka. Våra processer vad så enkla så vi kunde anställa personer direkt från gymnasiet och de kunde leverera en kundupplevelse i världsklass dag 1. Det här måste stora bolag lära sig och framför allt, våg fatta beslut om att förenkla.

3. Var relevant

Som ett litet bolag måste man slåss för att bli relevant. Du måste veta varför din kund ska köpa dina prylar, vad de tjänar på det, hur det utvecklar deras affär, hur det gör dem mer effektiva och bättre. Har du inte koll på din kund och vilka fördelar de drar av det du säljer åker du ut innan du har fått din första bjudkopp kaffe på deras kontor.

Stora bolag har enorma tillgångar i varumärke, rykte, tidigare produkter, system och investeringar. Det har gjort att de har kunnat presentera sin produkt, vilka attribut den har och sen lämnat det till kundens fantasi att klura ut vad man ska ha den till. I takt med att stora tillgångar inte är ett måste för att skapa värde har makten skiftats från storbolagen över till kunderna.
Kunderna vet idag att det finns minst 2 stora alternativ och ett gäng mindre spelare inom samma område och alla kan göra ungefär samma saker. Valet av leverantör kommer hamna på den som kommer till mig och visar exakt hur jag ska använda produkten/tjänsten för att få ut rätt värde för min organisation. Kan du dessutom lära mig något om min verksamhet som jag inte visste och komma med förslag på fler förbättringar så är chanserna stora att du får komma på besök ofta. Och den leverantör som är hos sin kunden ofta bygger bäst relation, får bäst förståelse för sin kund och blir därmed mest relevant.

Stora bolag måste helt enkelt skifta fokuset från att kunna sina egna produkter till att kunna sina kunder. Det låter ju inte så svårt men stora bolag har en förmåga att göra det oerhört komplicerat. Men det finns enkla lösningar på att göra det fort.

Min plan och mitt greater good

Mitt kall är att hjälpa Sveriges företag att bli snabba, tighta och relevanta.

Hur ska jag göra det? Jag kommer dels göra det i mitt uppdrag på storbolaget men jag kommer även klämma ur mig konkreta verktyg för HUR man ska göra det som bolag i den här kanalen. Förhoppningsvis får jag ihop så pass mycket material att den blir en liten bok av det. Jag kommer banka ihop det och kalla det Business Transformation.

Jag hoppas på att kunna ge bra konkreta verktyg som du kan använda direkt i din organisation. Då har jag lyckats med mitt uppdrag.

Post to Twitter